Sieć radiowa dla Międzynarodowego Portu Lotniczego

System bezprzewodowy na lotnisku powstał w celu połączenia drogą radiową terminali komputerowych umieszczonych w samochodach obsługi odpowiedzialnej za odprawę samolotów na płycie lotniska z centralnym systemem odpraw.

Sieć bezprzewodowa na lotnisku

Firma świadcząca usługi na rzecz przewoźników lotniczych potrzebowała profesjonalnego rozwiązania, by drogą radiową połączyć terminale komputerowe umieszczone w samochodach obsługi odpowiedzialnej za odprawę samolotów na płycie lotniska z centralnym systemem odpraw.

Inwestorowi zależało przede wszystkim na tym, by sygnałem radiowym pokryć całą płytę lotniska, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc odprawy samolotów. Biorąc pod uwagę koszty eksploatacji systemu radiowego, zdecydowano, że powinien on działać w paśmie nielicencjonowanym.

Ze względu na specyfikę warunków technicznych portu lotniczego, Inwestor potrzebował rozwiązania odpornego na wszelkie zakłócenia radiowe, zwłaszcza te generowane przez systemy radiolokalizacyjne, radar meteorologiczny oraz inne sieci bezprzewodowe . Specyfika lokalizacji wymagała uwzględnienia ciągłych zmian warunków propagacji sygnału radiowego.

Startujące, lądujące oraz poruszające się po płycie samoloty oraz pojazdy obsługi technicznej mogą mieć wpływ na propagację i jakość sygnału radiowego, co mogłoby istotnie wpływać na działanie systemu. Było to szczególnie istotne dla Klienta, gdyż uprzednie instalacje wdrażane na Lotnisku nie spełniały stawianych warunków.

Oczekiwania odnośnie systemu radiowego skupiały się również wokół dosyć niecodziennej lokalizacji urządzeń klienckich. Urządzenia miały być zamontowane na samochodach, które przez cały czas poruszają się po płycie lotniska.

Przez wzgląd na specyfikę przesyłanych informacji, mających istotny wpływ na obsługę logistyczną samolotów, nie można było sobie pozwolić na choćby najmniejsze przerwy w transmisji. Rozwiązanie, którego potrzebował Klient musiało umożliwiać pracę urządzeń w ciągłym ruchu. Samochody Inwestora znajdujące się w co raz to w innym miejscu lotniska i w różnej orientacji przestrzennej wobec stacji bazowych nie powinny ani na chwilę tracić sygnału.

Inwestor od początku miał świadomość, że będzie potrzebne wykorzystanie co najmniej kilku stacji bazowych rozmieszczonych w różnych punktach lotniska. W związku z tym wdrażany system musiał posiadać umiejętność szybkiego przełączania się urządzeń klienckich pomiędzy stacjami bazowymi. Taka funkcjonalność umożliwia stałą łączność z samochodami, które przemieszczają się po płycie lotniska, bez przerw w nadawaniu i odbieraniu informacji.

Ze względu na poufny charakter przesyłanych informacji Inwestor wymagał bardzo silnego szyfrowania strumienia danych, by zapewnić ich bezpieczną transmisję. Ze względu na montaż urządzeń bazowych na zewnątrz budynków preferowane przez Inwestora rozwiązanie powinno być trwałe i odporne na ekstremalne warunki atmosferyczne.

Dobór technologii radiowej

Mając na uwadze powyższe wymagania, Inżynierowie Netiony zaproponowali wykorzystanie pasma 5GHz , które w porównaniu z pasmem 2,4 GHz dysponuje większą ilością niezależnych kanałów i lepszymi parametrami transmisji. Wykonano na lotnisku analizę widma radiowego profesjonalnym analizatorem widma Rohde&Schwarz FSH6 w celu zidentyfikowania potencjalnych źródeł zakłóceń i określenia ich charakterystyki.

Jedynie w pełni profesjonalne urządzenia były w stanie sprostać wszystkim wymaganiom Inwestora. Dlatego Netiona zaproponowała system firmy Proxim – Tsunami MP.11a Ruggedized. Urządzenia z serii „Ruggedized” są w stanie pracować w nawet najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych. Zastosowane w urządzeniach ogniwo Peltiera w sposób aktywny odprowadza nadmiar ciepła. W przypadku niskich temperatur urządzenie jest podgrzewane. Stacje bazowe Tsunami MP.11a rozmieszczono w lokalizacjach zapewniających optymalne pokrycie sygnałem radiowym płyty lotniska.

Niebagatelnym problemem do rozwiązania była taka konfiguracja systemu, aby był on niewrażliwy na zakłócenia, szczególnie ze strony radaru meteorologicznego i systemów naprowadzania samolotów. Dzięki wykorzystaniu dostępnych w Tsunami parametrów konfiguracyjnych Inżynierowie Netiony sprawili, że system jest niewrażliwy na wspomniane zakłócenia. Potwierdziły to wykonane testy i późniejsza eksploatacja.

Samochody zostały wyposażone w anteny o charakterystyce promieniowania umożliwiającej odbiór sygnału radiowego bez względu na orientację przestrzenną samochodu. W systemie Tsunami MP.11a włączono funkcję Roamingu, który umożliwił szybkie przełączanie się stacji klienckiej pomiędzy różnymi stacjami bazowymi w zależności od jakości sygnału radiowego. Włączono szyfrowanie transmisji AES, które zapewniło niezbędne bezpieczeństwo. Urządzenia Tsunami mają tak dużą moc jednostek obliczeniowych, że nawet włączenie tak skomplikowanego szyfrowania nie miało negatywnego wpływu na parametry transmisji.

Rezultat wdrożenia

Inwestor uzyskał profesjonalny system bezprzewodowy Tsunami MP.11a Ruggedized. Wybór rozwiązania, jak pokazuje już ponad półroczne, bezawaryjne użytkowanie był jak najbardziej słuszny. Jest to dla nas podwójny sukces, gdyż zaoferowane przez nas rozwiązanie sprawdziło się w bardzo trudnych warunkach, jakie panują na lotnisku jak również zapewniło klientowi bezawaryjną transmisję danych pomiędzy samochodami poruszającymi się na płycie lotniska a bazami.

Jest to dla nas bardzo nobilitujące doświadczenie, które ukazuje, że Inżynierowie Netiony sprostają nawet najbardziej nietypowym i specyficznym wymaganiom klienta. We wdrożeniu bezawaryjnego systemu nie przeszkodziła nam nawet specyfika pasma nielicencjonowanego, która czasami niekorzystnie wpływa na instalowane systemy.

Na przeszkodzie nie stanął nam radar meteorologiczny pracujący również w paśmie 5GHz. Wszystkie te niekorzystne czynniki udało nam się pokonać dzięki naszemu wieloletniemu, bogatemu doświadczeniu w projektowaniu i wdrażaniu wielu systemów radiowych. Efektem jest bardzo wydajna, bezpieczna i funkcjonalna sieć bezprzewodowa dostosowana do indywidualnych potrzeb Inwestora.

Pełny opis wdrożenia

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opisem wdrożenia dla Portu Lotniczego.

Inwestor

Ze względu na bezpieczeństwo międzynarodowego portu lotniczego szczegółowe informacje na temat Inwestora i lokalizacji systemu są zastrzeżone. Inwestor jest agentem handlingowym świadczącym kompleksowe usługi dla przewoźników lotniczych korzystających z międzynarodowego portu lotniczego. Obecnie do podstawowych usług należą:

  • obsługa naziemna pasażerów i ich bagażu,
  • obsługa naziemna samolotów,
  • koordynacja operacji lotniczych,
  • odladzanie samolotów,
  • informacja lotniskowa,
  • obsługa lotów prywatnych.